see nowbuynow

See now, buy now is a new business model implement by high fashion brands, to compete in the ever changing fashion industry. See now, buy now refers to a system, where items are available immediately after the runway shows. In contrast to the „old system” where customers had to wait 6 month for the clothes to arrive to the stores. This shows that big houses feel the threatening presence of fast fashion.

It is commonly believed that fast fashion is as harmful for the art of fashion  as it is for the environment.  This crazy pace does not leave any time to elaborate ideas, to be creative, to produce in an ethical way. And from another point of view, ever changing styles put the customers under pressure to buy more to stay in fashion.

Fast fashion does not only cause headache to high fashion brands, but also challenges the environment

High fashion brands have to cope with the cheap, „runway inspired”, quickly available copy of their designer pieces. Meanwhile nature has to recover from the exploitation of the resources, and the devastating amount of textile waste. Obviously fast fashion is good for no one. It gives a temporary feeling of satisfaction, but in long term: it is dangerous.

copyingbrangs

PIC

Obviously high fashion brands have to change their business model to compete in this challenging environment. But is see now buy now the appropriate solution?

From business perspective: yes it can be a solution. Fast fashion brands have no time to copy, which means more profit from the excited and attention craving customers.

But as a person who is more concerned about the environmental and social impact of fashion rather than the financial wellbeing of the companies, I say see it buy it is far not the most ethical solution. In a world, when we (brands vs. customers) are blaming the current overconsumption culture on each other, see now buy now is just another push in the wrong direction. It indicates that fast fashion is taking over the market, it is so huge that big houses take a bow, and follow the ill-designed system. In my opinion, with this move, high fashion brands accept the fact, that fast fashion rules, and „slow” fashion cannot compete.

https://i2.wp.com/theviralmedialab.org/wp-content/uploads/2013/12/EA_COVER+PAPER2-1050x1050.jpgThis is exactly why I started my blog. I would like to show you, that sustainable fashion is better than fast fashion, that you have a choice that we have to stand beside our values and refuse fast and cheap. We, as costumers, also have the responsibility, we can shape the future. If there is no demand, there will be less and less supply. Of course I’m not saying that everybody should start buying high fashion, because that is impossible. I’m saying, that we should create an alternative way of thinking, that there is life after fast fashion, and never accept that fast fashion is a solution. PIC


A „nézd meg, vedd meg” egy újfajta üzleti modell, a highfashion márkák kezdtek el alkalmazni, hogy relevánsak maradjanak az örökké változó divatszakma színterén. A ’nézd meg, vedd meg” azt jelenti, hogy a kifutón látott darabok azonnal megvásárolhatóak a bemutató után. Ezzel szemben a „régi” rendszerben, a bemutatók után, a kiéhezett vásárlóknak akár 6 hónapot is kellett várnia, hogy a ruhák megérkezzenek a boltokba. Ez az új trend világossá tette, hogy a nagy divatházak is érzik a fastfashion márkák aggasztóan növekvő befolyását.

A fastfashinról köztudott, hogy legalább annyira ártalmas a divat-művészetre, mint a környezetre. Az egyre gyorsuló folyamatok nem hagynak elég időt a művészi kibontakozásra, a kreativitásra, és persze az etikus gyártási folyamatokra sem. Arról már nem is beszélve, hogy az állandóan változó stílus óriási nyomás alá helyezi a vásárlókat. Vásároljanak minél többet, hogy divatosak maradjanak.

Tehát a fastfashion márkák nem csak a nagy divatházaknak okoznak fejtörést, de a természetet is kihívások elé állítja. Míg a highfashion brandeknek meg kell küzdeniük a saját dizájnjuk olcsóbb, elérhetőbb változatával, addig a természetnek fel kell épülnie túlhasznált erőforrások és elkeserítő mennyiségű textilhulladék okozta károkból. Szóval a fastfashion senkinek sem jó; ideiglenes elégedettség érzést okozhat, de hosszú távon veszélyes.

Nyilvánvalóan a nagy divatházaknak elő kell rukkolniuk valami újszerű ötlettel, hogy a fastfashion márkák mellett relevánsak maradjanak, de valójában a „nézd meg, vedd meg” stratégia alkalmazása a legmegfelelőbb válasz?

Üzleti szempontból valamilyen szinten meg tudom érteni. Nyilván a minél magasabb profit elérése a lényeg, amit olcsó másolatok nélkül, egy habzó szájú divatfüggő vásárlóközönséggel könnyebb elérni.

Ellenben személy szerint engem jobban érdekel a divat természetre és kultúrára gyakorolt hatása, mint a nagy cégek pénzügyi helyzete. Ezért azt mondom, hogy a „nézd meg, vedd meg” közel sem a legjobb megoldás. Számomra ez azt jelenti, hogy a nagy divatcégek elismerik a fastfashion uralmát a divatvilágban, és fejet hajtva követik az általuk kitaposott ösvényt. Elismerik, hogy a fastfashion a jövő, hogy igenis ebbe az irányba kell haladni.

És épp ez az, amiért a blogot indítottam; hogy megmutassam nektek, hogy a fenntartható divat sokkal menőbb, mint az olcsó, eldobható divat, hogy igenis van alternatív megoldás. Természetesen nem azt mondom, hogy holnaptól mindenki csak Pradát meg LuisVuttont vásároljon. Hanem azt szeretném,  ha tudnátok, hogy van alternatíva, hogy a fast ashion csak egy lehetőség, amire nemet mondhatunk. El akarom mondani, hogy mi vásárlók is ugyanúgy felelősek vagyunk a jövő alakulásáért. Nem várhatjuk, hogy a márkák majd maguktól kevesebb ruhát fognak gyártani, hiszen nekik az elsődleges céljuk a profit. Minél több ruha, annál több profit. De mi, együtt, meg tudjuk mutatni, hogy az olcsó, eldobható ruhák helyett mi tiszta vizet, és tiszta levegőt szeretnénk.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s