What is branding and why I study it?

Képtalálat a következőre: „branding”

What is branding? I get this question every time I mention what I study. So let me explain what is branding with my own words. (but for more, you can read this and this) Imagine the situation that you have a product, and you desperately want to sell it to someone. But very soon you find out that if you want to push customers to buy the product with advertising, it is not effective any more. There are too many other products that are also pushed and consumers are fed up. Also the customer habits are changing. People don’t watch TV any more, or if they do, they can skip the ads. People do not read newspapers any more but check the internet for news. People get millions of coupons so they feel overwhelmed. What do you do now? You have to come up with a smarter way of selling. You have to pull your customers to your product. But how exactly you can attract people? You have to convince the people that your product is unique and outstanding. First of all you should create a strong identity for your product \ company, which represents your values, vision and mission, and at the same time appeals to your target customer. You have to differentiate yourself from the competitors. The customers who appreciates the underlying values and can connect with your identity are the one who are going to be loyal to your brand. And this is branding. When you engage the customers and they buy the product because they believe in it, not because it is cheap and over advertised. Of course branding is more layered, and advertising can be a part of branding strategy. It is said, that branding is a part of marketing, but I believe that branding is more than marketing. Branding uses the traditional marketing tools, but the purpose is different. You want to show the values, lifestyle promises that your brand offers to create a long standing relationship with your customers. Instead of making people mindlessly buy the product.

After 1 year in branding education, for me it is clear what branding is. And hopefully you got an overview from my description. If not, please leave a comment. And if you have a different opinion, leave a comment as well and let’s discuss it. I’m interested in your point of view.

After reading this, you might have doubts about my values and beliefs. This girl is studying how to sell more products more effectively meanwhile she writes about conscious consumption and sustainability. How does this work?

There is a reasonable, simple explanation for this. If you want to beat your enemy, you have to know it. My enemy is mindless consumption, and branding is a tool companies achieve it. My goal is to learn branding and turn the knowledge into something anti-consumerism.

Like Lena The fashion library. Because they do not promote traditional fashion, (buy more, buy all the new trends) but they offer a service where you do not have to buy. You can rent the latest trends which is sustainable alternative for fashion followers. This concept is amazing

Je stijlvolle zelf in een mooiere wereld,

My goal in the future is to work with sustainable brands. I would like to help to build strong sustainable brands to reach more and more people. I would like to educate people about their consumerist choices, and teach them how to be more conscious in their consumption and other aspects in life. I would like to use my branding knowledge to spread the idea of a more sustainable more conscious lifestyle.

What do you think about that? Do you think it is pretentious study branding and being conscious?


Mi is az a branding? Ez a kérdés minden alaklommal felmerül, amikor megemlítem, hogy mit tanulok. Megpróbálom elmagyarázni a saját szavaimmal, hogy mit is jelent a branding. (De különböző definiciókat olvashattok itt és itt. Sajnos magyarul nem találtam használható cikket) A brandinget magyarul márkázásra\márkaépítésre lehetne fordítani, de ennek nem sok értelmét látom, ezért maradok az angol kifejezésnél. Tegyük fel, hogy van egy terméked, amit minden áron el akarsz adni valakinek. Ám hamar rájössz, hogy ha az embereket rá akarod venni a fogyasztásra a tradicionális (push) marketing eszközökkel nem sokra mész. Annyi márka van a piacon, amit rá akarnak erőltetni a vásárlókra, hogy már mindenkinek tele van a hócipője. Ráadásul a vásárlói szokások is változnak. Az emberek már nem néznek tévét, vagy ha igen akkor is át tudják ugrani a hirdetéseket. Az emberek már immunisak a hirdetőplakátokra és a magazinhirdetésekre, mert már az agyuk megtanulta, hogyan kell ignorálni ezeket. Az emberek nem olvasnak már újságot, hanem az internet a fő hírforrás. Már a csapból is kuponok folynak, ezért az emberek egyre kevésbé értékelik őket. Mit tudsz tenni ilyenkor? Egy okosabb ’marketiggel’ kell előrukkolnod. Azt kell elérned, hogy az emberek meg akarják venni a terméket, hogy vágyódjanak utána. Hogyan tudod ezt elérni: Először is egy nagyon kidolgozott imaget kell építened a termék\cégköré, egyértelműen kommunikálja a képviselt  értékeket, a és az elérni kívánt célokat. Mindezt úgy, hogy vonzó legyen a célközönség számára. Természetesen ez az egész arra szolgál, hogy megkülönböztesd magad a versenytársaktól, hogy véletlenül se keverjék össze a te márkádat a szomszédéval. Azok a vásárlók, akik egyetértenek az értékeiddel, és tudnak azonosulni az image-el, azok lesznek a lojális vásárlók.  Akik azért veszik meg a terméket, mert hisznek az általa képviselt értékekben, nem pedig azért mert a termék olcsó vagy agyonreklámozott. Persze a branding ennél összetettebb dolog, és a hirdetés lehet a stratégia része. Sokszor azt mondják, hogy a branding a marketing része, de én inkább úgy látom, hogy a barnding több mint a marketing.  A marketing eszközeit használja, de a végcél teljesen más. Nem az agresszív eladás, hanem a vásárlók bevonzása és az eladás ösztönzése a képviselt értékekkel.

1 év branding tanulás után számomra világos, hogy mit is jelent valójában, és remélem, hogy a fenti leírásból ti is kaptatok egy átfogó képet. Ha nem, akkor írjatok kommentet. Vagy ha ti máshogy látjátok, akkor is írjatok kommentet, és beszéljük meg. Kíváncsi vagyok a ti véleményetekre is.

Mindezek elolvasása után felmerülhet bennetek a kérdés, hogy hogy van az, hogy ez a lány az iskolában azt tanulja, hogy hogyan vegye rá az embereket a vásárlásra, majd szabadidejében a tudatos fogyasztásról és a fenntarthatóságról ír. Erre van egy nagyon egyszerű magyarázat: ahhoz hogy legyőzd az ellenséged, ismerned kell. Az én legnagyobb ellenségem az értelmetlen túlfogyasztás, és ennek a branding az egyik mozgatórugója. A célom, hogy megtanuljam a branding titkait \trükkjeit, majd később valami anti-fogyasztóvá változtassam.

Mint pl. a LENA Fashion library, ami nem a szokásos módon hirdeti a divatot (vegyél még többet, kövesd a trendeket), hanem egy olyan újszerű szolgáltatást nyújt, ahol ki tudod kölcsönözni a ruhákat. Így tudod követni a divatot, de mégis fenntartható maradsz. Zseniális ez a koncepció.

A jövőben azon szeretnék dolgozni, hogy minél szuperebb és több fenntartható brand létezzen, és minél több emberhez eljussanak. Szeretném az embereket megtanítani a tudatos fogyasztás, és a fenntartható életmód fontosságára.

Ti mit gondoltok erről? Szerintetek branding tanulás mellett gondolkodhat valaki fenntarthatóan? Írjátok meg kommentben, hogy mit gondoltok.

Advertisements

One thought on “What is branding and why I study it?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s