CONSCIOUS CONSUMPTION by recoded

Hey guys. As I mentioned in the previous post, after the Beyond Green event, I realized, I want to learn more about consumption, consumerism, and why people buy. I started my education by researching CONSCIOUS CONSUMPTION. I already had a definition in mind, but I was curious what others think about it. The Guardian writes:

idezet

In this article the main focus is on the product. This article says that conscious consumer is who buys product that are ethically made. They look at the country of origin, worker treatment, materials used etc., and consciously choose the brands that support human rights, fair living wages, environmental friendly fabrics. Although I think choosing ethically prepared products is a huge part of conscious consumption, but it is only the second step in the process.

The first step is to realize that they have to choose ethically made products, instead of cheap and fast. Going even bigger: people have to relaize that there is a problem with the current consumption patten. They have to understand what is happening around them and inside them to be able to change. They have to understand how the brands leverage the neuroscience to lure customers to buy new stuff they don’t need. They have to understand the effect of their consumption. The Guardian expresses this more sophisticated:

idezet1

Making a conscious decision is not only about deciding which brand you buy from, but decide even if you have to buy. Most of our buying decision comes from our subconscoious, where we store all the brand messages, product benefits, lifestyle offers that are forced on us by the media. These messages influence our desires and therefore our buying decisions.

idezet2

The David Report (very good read!) reflects much better my way of thinking, as it says that shopping, and overconsumption is the result of our disconnection with ourselves, with the nature, with other people. We fouse so much on our materialistic belongings that we tend to forget: there is life beyond the iPhone. I completely agree with this. People don’t shop anymore because they need it, but because they don’t know what else to do.

Don’t misunderstand me: I’m not against consumption. Consumption is a part of our lives (eating clothing). I’m against mindless, pointless consumption and corporate brainwashing. I hate that we are forced to feel miserable if we don’t wear the latest trends or have the latest iPhone. I hate that I have almost no alternative if I don’t want to support corporate supermarket chains. I hate that cheap shit sat the price standard so low, that people perceive ethical products expensive.

I want to live in a world, where everybody understands what effect they have on Earth by continuously buying new clothes, eating beef every other day, use the car to go to work alone every day. And if I want to live in a world where everybody understands the importance of the conscious consumption I have to create it. So let’s start educating people! Who is with me?

img_20161101_163702img_20160912_120937

 

Sziasztok! Ahogy azt az előző postban elmeséltem, a Beyond Green előadás után nagyon megnőtt bennem a tettvágy és a motiváció. Rájöttem, hogy az érdeklődésem középpontjában a fogyasztási szokások, fogyasztói kultúra, döntési pszichológia áll, és a közeljövőben ezeknek fogok utána járni részletesebben. Az első lépés, hogy a tudatos fogyasztás fogalmát tisztázzam. Már megfogalmazódott bennem a saját kis definícióm, de kíváncsi voltam, hogy mások hogy gondolkodnak erről a témáról.

A The Guardian újság egyik cikkében úgy írja le a tudatos vásárlót, hogy azok az emberek, akik etikus úton előállított termékeket vásárolnak. Ügyelnek a származási országra, a munkakörülményekre, felhasznált anyagokra és tudatosan azokat a márkákat választják, amelyek előtérbe helyezik a munkások emberi jogait, támogatják a környezetkímélő anyagok használatát, és a fair fizetséget. Szerintem az etikus termékek választása nagy része a tudatos vásárlásnak, de nem ez a legelső lépés a tudatos vásárlóvá válás rögös útján.

Az embereknek először fel kell ismerniük, hogy olyan márkát kell választania, ami etikus módon készíti a termékeit. Még tágabban értelmezve, fel kell ismerniük, hogy valami nincs rendben a fogyasztási szokásaikkal. De hogyan ismerik fel ezt a tényt? Úgy, hogy megértik mi zajlik körülöttük, és mi zajlik a fejükben. Hogyan próbálja meg az összes cég rávenni a fogyasztásra manipulatív marketinggel, és hogy mi az eredménye annak, ha napi 2 Petpalackot és 3 to go cup-ot használnak.

Mert a tudatos vásárlás nem csak arról szól, hogy a legfenntarthatóbb márkákat vásároljuk, hanem arról, hogy mérlegeljük, hogy mire van szükségünk, és hogy egyáltalán kell-e vásárolnunk. A legtöbb vásárlási döntésünket a tudatalattink hatására hozzuk meg, ahol az összes média által ránk zúdított márka üzenetet, termék előnyöket, életstílus ígéretet tároljuk. Ezek nagy hatással vannak arra, hogy éppen milyen termékre\márkára vágyunk.

A David Report kiemeli, hogy a “shoppingolás” ma már életstílus részének számít.

“A vásárlás ma már életmóddá csapott át. Szórakozásból és időtöltés végett fogyasztunk. Ugyanakkor egyre többen értik meg, hogy ez a fogyasztás meggátol minket az őszinte boldogság megtalálásában, és csak helyettesíti azt, amit valójában hiányolunk az életünkből”

Tehát a vásárlás és gyakorlatilag a túlfogyasztás forrása az önmagunktól a természettől, a más emberektől való eltávolodás. Annyira a materiális javainkra összpontosítunk, hogy elfelejtjük: van élet az iPhoe-on túl. Az emberek már nem azért vásárolnak, mert szükségük van rá, hanem azért mert nem tudják, hogyan lehetne eltölteni a szabadidejüket.

Ne értsetek féle, nem vagyok fogyasztás ellenes. A fogyasztás a mindennapi életünk része (pl.: étkezés, öltözködés). Én a felesleges, értelmetlen fogyasztás és a nagyüzemi agymosás ellenzője vagyok. Egyszerűen utálom, hogy rám kényszerítik, hogy nyomorultul érezzem magam, ha nem a legrendibb ruhákat hordom. Utálom, hogy alig van alternatív vásárlási lehetőségem, ha nem akarok a nagy üzletláncokban vásárolni. Utálom, hogy az olcsó tömegtermékek olyan alacsonyra tették az árlécet, hogy egy minőségi\ etikus terméket drágának érzékelünk.

Én egy olyan világban akarok élni, ahol mindenki tisztában van a fogyasztásának a következményeivel, hogy mit jelent a folyamatosan a H&M ben vásárolni, húst enni minden nap, egyedül járni kocsival a munkába. És ha egy ilyen világban akarok élni, akkor azt nekem kell megteremtenem. Ki tart velem?

Sajnos rossz szokásom, hogy a postokat elsődlegesen angolul írom, ezért a cikkek és források is angolul vannak. De szeretném ha a magyarul olvasók is tudnának tájékozódni ebben a témakörben, ezért összegyűjtöttem egy pár cikket:

Rá kellett jönnöm,hogy rettenetesen kevés cikk van magyarul erről a témakörről, főleg az enyémhez hasonló szemszögből.Ezét remélem ez a blog, majd betölti ezt a lyukat.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s