BLACK FRIDAY- The most disgusting day of the year

As a conscious consumer I can say in the name of my fellow conscious consumers that Black Friday is the most disgusting day of the year. Let’s see why.

What is Black Friday?

Black Friday is the day after Thanksgiving, and the first day of Christmas shopping. Retailers offer huge discounts and longer opening hours (some stores open at midnight, some ’only’ at 5:00) to lure customers to buy things they don’t need. Basically people trump each other to grab a flat screen TV or a microwave on half price.

Are we really animals?

Literally fighting over material stuff that satisfies our greed at the moment, functions for a year and then becomes useless because of the planned obsolescence. The answer is yes. People go C.R.A.Z.Y. on Black Friday. They fight, scream, run, and fight more just to get something discounted. My biggest question is WHY? This is what I’m trying to understand by reading serious consumer psychology books. The real reason is still unclear for me, so if you have answer please write it to me, I’m really interested.

Is this only the consumers?

No. This is the whole system that allows this kind of things to happen. Because people are made to believe (mainly by the media) that if they have a flat screen, their life is better. Obviously this is not true, but some people does not try to formulate individual opinion, they accept what they are told. Actually a lot of people. Just type in Black Friday on YouTube, you will be shocked. I got myself iterating OMYGOD, OMYGOD through 2 minutes. And I almost cried. This is horrifying.

What can we do?

Luckily there are people who realized that Black Friday is only for those people who appreciates a toaster more than their morals, and they started the Buy Nothing Day. Not surprisingly it’s on the same day as Black Friday, and stands for a strong anti-consumerism message. One Huffington Post article criticize that Buy Nothing Day is just like Black Friday – a one day show. This article also says that every day should be Buy Nothing Day, or more properly Buy Consciously Day. I completely agree with this, although I feel that one day can make a difference. The first dimension of Buy Nothing Day is to physically buy nothing, but doing this on the day when the greedy mass fights for the discounts, sends a serious message: refusing the mindless consumption and break away from the materialistic worldview. So although I believe that we should have Buy Consciously Day every day, buying nothing on Black Friday is a strong statement of values. And, you guessed it, I’m not going to buy anything. And I encourage you to do the same 🙂

Read more:

Greenpeace

Huffington Post

The Guardian

black-friday

Kapcsolódó kép

Tudatos vásárlóként az összes tudatos vásárló nevében kijelenthetem, hogy a Fekete Péntek az év leg gusztustalanabb napja. Nézzük csak miért.

Mi is az a Fekete Péntek?

Az amerikai Hálaadás utáni Péntek, ami egyben a karácsonyi nagybevásárlás kezdete. Az üzletek óriási akciókkal, és meghosszabbított nyitva tartással (van olyan üzlet, ami már éjfélkor kinyit, de olyan is ami ’csak’ 5-kor) csábítják a vásárlókat felesleges fogyasztói cikkek megvásárlására. Az emberek gyakorlatilag átgyalogolnak egymáson, hogy egy olcsó Tv-t vagy mikrót megszerezzenek. A Fekete Péntek sokig csak Amerikában volt szokás, de a globalizációval sajnos Európa is átvette ezt a szokást.

Tényleg lesüllyedünk az állatok szintjére?

Szó szerint meg kell verekedni egy olyan tárgyért, ami a kasszánál kifizetve kielégíti a kapzsiságot, majd egy év használat után megy a kukába a beépített elévülés miatt. Tehát a válasz: igen. Az emberek megőrülnek ezen a napon: verekszenek, kiabálnak, futnak, paprika sprayt fújnak egymás arcába, majd még verekszenek egy kicsit, csak, hogy 20%al olcsóbban jussanak hozzá a vágyott rizsfőző géphez. És én nagyon szeretném megérteni, hogy MIÉRT. Sokat olvasok a fogyasztói pszichológiáról, de egyértelmű választ még nem sikerült találnom erre a kérdésre, ezért ha valakinek van válasza, kérem, mindenképpen írja meg nekem!

Ez csak a fogyasztók hibája?

Nem. Ez az egész rendszer hibája, ami arra neveli a fogyasztókat, hogy a nagyobb képernyő nagyobb boldogságot jelent. Nyilvánvalóan ez nem igaz, de vannak olyan emberek, akik meg sem próbálnak önállóan gondolkozni, csak elfogadják, amit mondanak nekik. Igazából rengeteg ilyen ember van. Csak írjátok be YouTube-ra, hogy Black Friday és a sokk garantált. Én is azon kaptam magam, hogy 2 perce azt ismételgetem, hogy uramisten, uramisten, és már csak egy hajszál választ el a sírástól. Félelmetes, ami történik. Az emberek többre becsülik a materiális dolgokat, mint az életüket (vagy más életét).

Mit tehetünk?

Szerencsére már jó pár ember felismerte, hogy a Fekete Péntek azoknak való, akik az erkölcseiket boldogan beváltják egy új csillogó kenyérpirítóra. Ezért megalapították a Ne Vásárolj Napot. Meglepő módon a Fekete Péntek napjára esik, és egy igen erős fogyasztásellenes üzenetet közvetít. Egy Huffington Post cikkben az a kritika került elő, hogy a Ne Vásárolj Nap ugyanolyan, mint a Fekete Péntek: csak egy napra szól, és aztán minden megy a régi kerékvágásban. A cikk szerzője szerint minden napnak Ne Vásárolj Napnak kéne lennie, vagyis pontosabban Vásárolj Tudatosan Nap- nak. Ezzel én is egyetértek, sokkal szebb lenne, ha mindenki minden nap tudatosan vásárolna. Ellenben én úgy gondolom, hogy a Ne Vásárolj Nap egy nagyon erős üzenetet hordoz. Annak ellenére, hogy a Ne Vásárolj Nap arra ösztönöz, hogy fizikailag ne vásárolj semmit, a mögöttes tartalma mégis több mint egy egyszerű nap shoppingolás nélkül: egy nap shoppingolás nélkül, amikor a tömegek egymás haját tépve az akciókért verekszenek egy igen erős kinyilatkoztatása az ati-fogyasztói társadalom szemléletnek. Ezért, én, mint tudatos vásárló, nem fogok részt venni a Fekete Péntek féle agymosásban, és Ne Vásárolj Nap-ot tartok.  (nálam inkább már a Vásárolj Valamit! napokat kéne kihangsúlyozni, mert annyira kevésszer vásárolok (ételen kívül) bármit is.)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s